De supermarktomzet is in augustus met 3,8 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Een jaar terug bedroeg de omzet in dezelfde zomermaand 2,94 miljard euro, dit jaar kwam deze uit op 3,06 miljard euro. Ook het aantal winkelbezoeken steeg met anderhalf procent en de omzet per kassabon steeg met 2,3 procent van 21,03 euro naar 21,51 euro.
In de eerste acht maanden van 2011 is de supermarktomzet met 2,5 procent toegenomen van 20,95 miljard euro in 2010 naar 21,48 miljard in 2011.
Bijna één op de zes uitgegeven euro's in de supermarkt is in actie gekocht. Wijn, koffie en vers (met uitzondering van kip, vlees en salades) worden steeds vaker middels aanbiedingen verkocht. Wasmiddelen, luiers, bier en koffie worden veel in aanbieding verkocht.
Het consumentenvertrouwen is sinds februari 2011 van -6 fors gedaald naar -31 in september 2011 en bevindt zich bijna op het niveau van begin 2009. Vooral het vertrouwen in de economie loopt fors terug. Het consumentenvertrouwen staat in alle regio’s onder druk. Wel is het vertrouwen extra laag in het noorden van het land en in Zuid-Limburg. Ouderen hebben minder vertrouwen dan de jongeren. Bij de vaste klanten van de supermarkten zijn de verschillen van consumentenvertrouwen minder groot.
Supers zien omzet in augustus stijgen
Gepubliceerd op 8 september 2011 om 00:00
Reacties 0