De bestedingen in de Nederlandse foodservicemarkt blijven door de economische crisis stevig onder druk staan. Vooral de klassieke horeca en de bedrijfscatering gaan dat in hun omzet terugzien. Zo blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
Supermarkten en relatief goedkope foodretailers kunnen van deze daling profiteren. Het aandeel foodservice (in 2010: 32,3 procent) in de totale foodmarkt zou namelijk fors dalen. Consumenten zoeken in de toekomst hun heil in goedkopere alternatieven zoals La Place, IKEA, HEMA, McDonald’s, New York Pizza en Subway. Volgens het FSIN wordt ook onderweg eten steeds normaler voor consumenten. De ‘foodservice in vervoer’, op treinstations en op Schiphol, zou daarom een forse impuls krijgen.
Verwacht wordt dat supermarkten in 2011 of 2010 een aandeel van meer dan vijftig procent in de totale foodmarkt kunnen vergaren. In 2010 was dat aandeel nog 48,4 procent. Mensen zouden vaker ‘thuis uit eten’ willen. Volgens het FSIN letten consumenten meer op aanbiedingen en kortingsbonnen en speuren op actiesites als Groupon naar eetvoordeeltjes. In de klassieke horeca blijven ook traditionele cafés het lastig hebben; reden voor steeds meer ondernemers in die sector om hun menukaart uit te breiden.
'Foodservice stevig onder druk'
Gepubliceerd op 21 september 2011 om 00:00
Reacties 0