'Foodservice stevig onder druk'

De bestedingen in de Nederlandse foodservicemarkt blijven door de economische crisis stevig onder druk staan. Vooral de klassieke horeca en de bedrijfscatering gaan dat in hun omzet terugzien. Zo blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

Supermarkten en relatief goedkope foodretailers kunnen van deze daling profiteren. Het aandeel foodservice (in 2010: 32,3 procent) in de totale foodmarkt zou namelijk fors dalen. Consumenten zoeken in de toekomst hun heil in goedkopere alternatieven zoals La Place, IKEA, HEMA, McDonald’s, New York Pizza en Subway. Volgens het FSIN wordt ook onderweg eten steeds normaler voor consumenten. De ‘foodservice in vervoer’, op treinstations en op Schiphol, zou daarom een forse impuls krijgen.

Verwacht wordt dat supermarkten in 2011 of 2010 een aandeel van meer dan vijftig procent in de totale foodmarkt kunnen vergaren. In 2010 was dat aandeel nog 48,4 procent. Mensen zouden vaker ‘thuis uit eten’ willen. Volgens het FSIN letten consumenten meer op aanbiedingen en kortingsbonnen en speuren op actiesites als Groupon naar eetvoordeeltjes. In de klassieke horeca blijven ook traditionele cafés het lastig hebben; reden voor steeds meer ondernemers in die sector om hun menukaart uit te breiden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!