Meer dan zestig procent van de online retailers is actief op sociale media. Zo blijkt uit het onderzoek ‘Social media in de detailhandel’, door The Centre for Applied Reaseach on Economics & Management van de Hogeschool van Amsterdam.
In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen twee type webwinkels: click-and-mortar retailers, en pure online spelers. Laatsgenoemde categorie heeft het hoogste aanwezigheidspercentage op sociale media (63 procent). Van de click-and-mortar retailers is twee procent minder actief op sociale media, zij gebruiken echter vaker meer dan één social media-platform. Van hen maakt bijna dertig procent gebruik van vier of meer sociale media. Bij pure online players is ligt dat percentage op twintig procent.
Vooral Twitter (44 procent) en Hyves (28 procent) zijn populair bij de onderzochte bedrijven. Door de opkomst van Facebook lijkt de groei van Hyves echter te stagneren. In iets meer dan een jaar is het gebruik van Facebook onder de click-and-mortar bedrijven gestegen van zes naar 27 procent begin 2011. Bij de web-only bedrijven nam het gebruik van het platform in deze periode toe van drie naar twintig procent.
Meerderheid webshops sociaal actief
Gepubliceerd op 27 september 2011 om 00:00
Reacties 0