Albert Heijn is volgens consumenten het beste retailmerk van Nederland. Zij beoordeelden de Nederlandse marktleider in de supermarktbranche op zestig procent van de onderzochte onderdelen als beste. AH wordt op de voet gevolgd door bol.com, IKEA en Wehkamp. Dat blijkt uit onderzoek vanThe Centre for Brand Analysis, in opdracht van Kelkoo.
Van de prijsbewuste Nederlanders vindt 47 procent de prijs-kwaliteitverhouding het belangrijkste kenmerk voor het kiezen van een winkel. Aldi is hierbij favoriet, gevolgd door Lidl en Albert Heijn.
Acties en aanbiedingen zijn het tweede meest belangrijke kenmerk dat door bijna één op de vijf (18 procent) gekozen werd. Albert Heijn kwam voor dit kenmerk als eerste uit de bus, gevolgd door Kruidvat en C1000.
De ‘In-store’ winkelbeleving staat op de derde plaats van de factoren die consumenten het meest beïnvloeden (10 procent). Op dit onderdeel staat Albert Heijn eenzaam aan de top, gevolgd door IKEA en de HEMA. Slechts vijf procent noemt klantenservice als de belangrijkste factor
In het onderzoek werd de mening van meer dan 10.500 consumenten (1.500 in Nederland) over 286 toonaangevende Europese retailmerken (50 in Nederland) geanalyseerd. Consumenten beoordeelden de merken op tien verschillende gebieden, waaronder de prijs-kwaliteitverhouding, acties en aanbiedingen, betrouwbaarheid en hoe "hip" een merk beschouwd wordt.
Top 10 beste retailmerk
1 Albert Heijn
2 bol.com
3 IKEA
4 Wehkamp
5 HEMA
6 H&M
7 Kruidvat
8 Apple
9 Media Markt/Saturn
10 Jumbo
Albert Heijn beste retailmerk
Gepubliceerd op 27 september 2011 om 00:00
Reacties 0