Retailers in West-Europa en Noord-Amerika zijn erg druk met het opzetten van een online strategie. Zo blijkt uit onderzoek, gepresenteerd op het World Retail Congres. Terwijl Westerse retailers zich bezighouden met webshoppen, vragen winkeliers in Azië zich af hoe ze hun personeel goed kunnen opleiden. In Afrika willen ketens hun winkels eerst op orde hebben, voordat ze online stappen zetten.
Ondanks de populariteit van e-commerce in het Westen, verwacht het gros van de retailers de komende drie jaar de meeste omzetgroei offline te realiseren. Ze verwachten in de toekomst een derde of hooguit de helft van de omzet online te genereren.
Uit het onderzoek, waarin honderd ceo’s en cfo’s van bedrijven met een jaarlijkse omzet van meer dan één miljard dollar werden ondervraagd, bleek dat retailers buiten Azië het op China gemunt hebben. Zij verwachten dat de Chinese markt flink zal groeien en zien hier voor henzelf groeimogelijkheden. De ketens verwachten dat over twee jaar vier procent van de omzet uit China afkomstig is, een stijging van twee procent ten opzichte van nu.
Ondanks negatieve voorspellingen over de retailmarkt in Noord-Amerika, Australië en West-Europa, denken de ketens wel dat de omzet van de internationale retail de komende jaren zal stijgen.
Westerse ketens richten zich op online
Gepubliceerd op 28 september 2011 om 00:00
Reacties 0