Webwinkels verschepen jaarlijks een slordige 75 miljoen pakjes naar hun klanten, en dat aantal groeit snel. Deze dagelijkse lawine vergt een enorme inspanning van bezorgdiensten en de nieuwe distributiecentra: eDC’s.
Fulfilment is een concurrentiefactor. Die ook van invloed is op de groothandel en leveranciers.
Afgelopen najaar is op een industrieterrein tussen Bunnik en Utrecht het internet-distributiecentrum van
HEMA geopend. Bestellingen vanuit de webwinkel werden aanvankelijk in het reguliere DC op Lage Weide verwerkt, maar de afzet groeide zo snel dat HEMA een dedicated distributiecentrum nodig had, een fulfilmentcentrum dat individuele bestellingen kan verwerken. HEMA maakte de klassieke make-or-buy afweging, maar besloot haar eDC in eigen hand te houden in plaats van uit te besteden aan een externe partij.
Lees het vervolg in de nieuwste editie van EtailTrends. Voor meer informatie over EtailTrends, mail naar sales@etailtrends.nl.
E-logistics: complexiteit neemt toe
Gepubliceerd op 29 september 2011 om 00:00
Reacties 0