Nederlandse winkeliers mikken op e-commerce Duitsland

Om groei te bewerkstelligen richten Nederlandse ketens zich steeds vaker op de online markt van Duitsland. Zo constateert de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), die jaarlijks honderden bedrijven begeleidt bij hun entree in Duitsland.

De stap van de Nederlandse winkeliers is logisch te noemen. Op het gebied van online-verkoop scoort Duitsland behoorlijk hoog. Onze oosterburen gaven in het tweede kwartaal van 2011 alleen al 5,2 miljard euro op het web uit. De totale e-commerce zou in 2011 goed zijn voor een kleine dertig miljard euro, volgens de DNHK een stijging van vijftien procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In Nederland zou de e-commerce met ‘slechts’ elf procent stijgen dit jaar. "Duitsland is momenteel bezig met een inhaalslag op het gebied van internetgebruik”, aldus Johan Spijksma van de DNHK. “Inmiddels zijn 52,7 miljoen personen boven de veertien online. Dat is bijna 65 procent van alle Duitsers."

De populairste productcategorieën in Duitsland zijn textiel, kleding en schoenen. Volgens adviesbureau Dexport, dat ketens adviseert bij het opzetten en optimaliseren van hun online marketing voor de Duitse markt, moeten Nederlandse webwinkels wel bedenken dat de online markten in beide landen fundamenteel van elkaar verschillen. “Eén van de zaken waar Nederlandse aanbieders tegenaan kunnen lopen, is het feit dat de Duitse consument het liefst ook bij een Duitse webshop koopt”, zegt Andreas Giese van Dexport. “Slechts 16 procent van de Duitsers koopt online producten in andere Europese landen. Het is daarom zinvol om de webshop een Duitse uitstraling te geven door bij lay-out en vormgeving uit te gaan van Duitse standaarden.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!