De resultaten van Macintosh staan fors onder druk. Door omzet- en margedaling kwam het bedrijfsresultaat van de retailer in het derde kwartaal van 2011 aanzienlijk lager uit dan diezelfde periode een jaar ervoor. “De consument leeft al enige tijd tussen hoop en vrees over zijn financiële toekomst en denkt twee keer na over de uitgave van iedere euro”, zegt Frank De Moor, ceo Macintosh Retail Group.
“Ondanks deze moeilijke markt zijn we verder gegaan met ons investeringsprogramma om onze positie als cross channel retailer in de segmenten fashion en wonen verder uit te bouwen. Het maximaal benutten van ieder contactmoment met de klant, zowel in de winkelstraat als online, staat daarbij centraal.”
De omzet van het segment fashion kwam in het derde kwartaal vijftien miljoen euro hoger uit. Zonder de omzet van Jones Bootmaker, de formule die begin 2011 werd overgenomen, was er echter sprake van een omzetdaling van 11,4 miljoen euro. De procentuele brutomarge stond in het derde kwartaal onder druk door actiekortingen die nodig waren om de achterblijvende verkopen te stimuleren.
De Moor verwacht niet dat het tij in de laatste maanden van het jaar zal keren. “We voorzien voor de laatste maanden van dit jaar nog geen ommekeer in het bestedingssentiment en verwachten dan ook niet dat dan echt omzet ingehaald zal worden.“ Verwacht wordt dat de totale nettowinst over 2011 zal verdubbelen ten opzichte van het jaar ervoor (40,1 miljoen euro). Deze verdubbeling is in zijn geheel toe te schrijven aan de opbrengst van de verkoop van BelCompany.
Tegenvaller voor Macintosh
Gepubliceerd op 26 oktober 2011 om 00:00
Reacties 0