De kerstperiode moet voor retailers de tegenvallende cijfers van 2011 wegwerken. Volgens onderzoek van Kelkoo en het Centre for Retail Research nemen de Europese kerstverkopen toe met 1,4 procent (4,3 miljard euro), hetzelfde groeicijfer als in 2010. De feestdagen zijn jaarlijks goed voor 18,5 procent van de jaarlijkse retailopbrengsten. Kerst is voor retailers dus een cruciale periode om de inkomsten van een lastig jaar op te krikken. Vooral internetverkopen zullen deze periode belangrijk zijn voor de totale Europese groei, met een verwachte omzetstijging van 17,3 procent (5,84 miljard euro) ten opzichte van vorig jaar. Dit jaar wordt in de belangrijkste winkelstraten zelfs het laagst aantal klanten ooit verwacht. In fysieke winkels wordt een daling van de verkopen voorspeld van een half procent (1,54 miljard).
Er zijn dit jaar positieve vooruitzichten voor Nederlandse winkeliers; in 2011 wordt een toename van de kerstverkopen voorspeld met 1,2 procent (150 miljoen euro) tot een bedrag van 12,4 miljard euro, vergeleken met een stijging van slechts 0,4 procent (50 miljoen euro) tussen 2009 en 2010. De online omzet in Nederland zal naar verwachting met 16,3 procent stijgen. Het online omzetaandeel komt daarmee uit op 9,2 procent (1,14 miljard).
Goede vooruitzichten online kerstverkopen
Gepubliceerd op 26 oktober 2011 om 00:00
Reacties 0