Goede vooruitzichten online kerstverkopen

De kerstperiode moet voor retailers de tegenvallende cijfers van 2011 wegwerken. Volgens onderzoek van Kelkoo en het Centre for Retail Research nemen de Europese kerstverkopen toe met 1,4 procent (4,3 miljard euro), hetzelfde groeicijfer als in 2010. De feestdagen zijn jaarlijks goed voor 18,5 procent van de jaarlijkse retailopbrengsten. Kerst is voor retailers dus een cruciale periode om de inkomsten van een lastig jaar op te krikken. Vooral internetverkopen zullen deze periode belangrijk zijn voor de totale Europese groei, met een verwachte omzetstijging van 17,3 procent (5,84 miljard euro) ten opzichte van vorig jaar. Dit jaar wordt in de belangrijkste winkelstraten zelfs het laagst aantal klanten ooit verwacht. In fysieke winkels wordt een daling van de verkopen voorspeld van een half procent (1,54 miljard).

Er zijn dit jaar positieve vooruitzichten voor Nederlandse winkeliers; in 2011 wordt een toename van de kerstverkopen voorspeld met 1,2 procent (150 miljoen euro) tot een bedrag van 12,4 miljard euro, vergeleken met een stijging van slechts 0,4 procent (50 miljoen euro) tussen 2009 en 2010. De online omzet in Nederland zal naar verwachting met 16,3 procent stijgen. Het online omzetaandeel komt daarmee uit op 9,2 procent (1,14 miljard).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!