De Amerikaanse consument gaat steeds vaker boodschappen doen met een handvol kortingscouponnen op zak. Dat schrijft Knowledge Wharton online. Door de hoge werkeloosheid en de stijgende voedselprijzen, zijn Amerikanen steeds zuiniger aan en slaan ze aanbiedingen flink in.
"Doordat er meer informatie te verkrijgen is over prijzen en kwaliteit, is het gemakkelijk om slimme keuzes te maken dan eerder", aldus Wharton-marketing professor Stephen Hoch. Met name couponsites zoals Smartsource.com zijn in trek. "Waar kortingscouponnen vroeger lieten ziet dat men niets had bereikt, zijn ze nu 'cool' en wordt er openlijk over gesproken in de middenklasse", aldus Hoch.
Volgens analysten moeten retailers strategisch gaan denken over hun gebruik van promoties en hoe ze de consument aansporen om vaker te kopen. "Wanneer een consument iets met een flinke korting koopt, is de kans aanwezig dat ze de kwaliteit van het product lager schatten. Dit een slecht recept voor het bouwen van een merk op de lange-termijn", aldus Hoch.
Opvallend is dat consumenten verslaafd kunnen raken aan het kortingsspel. "Wanneer men is gestart met het zoeken naar aanbiedingen, voelt men zich bedrogen wanneer ze meer betalen dan de korting in de toekomst", aldus Hoch.
Reacties 0