Europese online shoppers die in conflict zijn geraakt met een webwinkel uit een andere lidstaat kunnen hun klacht binnenkort centraal indienen. De Europese Commissie wil dat een Europees netwerk van arbiters het geschil vervolgens binnen dertig dagen oplost. Dit alles gebeurt online, waardoor de EC hoopt dat consumenten sneller, goedkoper en makkelijker hun gelijk kunnen halen. Winkeliers profiteren er weer van omdat consumenten meer vertrouwen krijgen in het kopen over de grens.
Eind volgend jaar moet in Brussel overeenstemming zijn bereikt over het voorstel. Er worden dan twee netwerken van geschillenbeslechters gecreëerd. Eén voor conflicten binnen het offline kanaal, af te handelen binnen negentig dagen, en één voor klachten bij online aankopen, op te lossen binnen dertig dagen.
Wanneer de maatregel wordt aangenomen, hebben lidstaten achttien maanden om de ADR Directive (Alternative Dispute Resolution) in hun wetgeving te implementeren. Het netwerk voor conflicten met webwinkeliers (Online Dispute Resolution) kan pas daarna in werking gaan. De maatregelen moet online cross border shopping een flinke impuls geven.
EC wil platform voor online conflicten
Gepubliceerd op 30 november 2011 om 00:00
Reacties 0