Opticiens gebruiken spaarsysteem Alliance om klanten te winnen

Nederland telt zo`n 1.150 zelfstandige opticiens. Volgens Ron de Bruijn, directeur van Essilor - leverancier van Varilux multifocale brillenglazen, hebben Nederlandse opticiens weinig verstand van marketing. Opticiens zien klanten vooral als mensen met kijkproblemen en het benaderen van de consument is dan ook niet iets waar zij zich veel mee bezig houden, zo stelt De Bruijn. De zelfstandige opticiens raken zo veel klanten kwijt aan ketens die wel op prijs concurreren. Het marktaandeel van de winkelketens is de afgelopen jaren gestegen naar 67%. De opticienketens geven jaarlijks elk zo`n 45.000 euro aan reclame uit. Om klanten terug te winnen besloot De Bruijn bij Essilor een spaarsysteem te introduceren. De zelfstandige opticiens kunnen spaarpunten verdienen als zij 70% van hun glazen bij Essilor afnemen. Met de spaarpunten kunnen de opticiens verschillende diensten kopen. Inmiddels hebben 475 opticiens zich aangesloten bij het spaarsysteem. In Belgie heeft het systeem, Alliance genaamd, ook al 420 leden. Volgens De Bruijn is de marktpositie van Essilor door het spaarsysteem aanzienlijk toegenomen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!