Webshops rekenen in de aanloop naar Kerst massaal geen verzendkosten. Zo’n 63 procent van de internationale online verkopen werden de afgelopen week gratis verzonden. Dit ten opzichte van 51 procent in dezelfde week van 2010 en 44 procent in 2009.
Tijdens de feestdagen laat deze trend een piek zien, gedurende het jaar biedt zo’n veertig procent van de retailers namelijk gratis verzending aan. Veel retailers doen dit om gedurende de feestdagen de aandacht van sitebezoekers te trekken. Volgens een recent onderzoek van comScore heeft 46 procent van de online shoppers zijn aankoop geanuleerd nadat bleek dat er verzendkosten in rekening werden gebracht.
Het bieden van gratis verzenden brengt ook nadelen met zich mee. Amazon.com heeft haar winst de afgelopen jaren zien krimpen. Het niet rekenen van verzendkosten boven een bepaald bestelbedrag zou hier een grote oorzaak van zijn. Nu de online concurrentie steeds groter wordt, verwacht de onderneming in het vierde kwartaal zelfs een verlies te noteren.
Ook snelheid speelt een grote rol bij het lokken van consumenten. Het Prime- programma van Amazon, waarbij consumenten een abonnement nemen op hun verzendkosten, belooft consumenten dat zij hun bestelling binnen twee dagen in huis hebben. Verwacht wordt dat deze leveringen binnenkort nog sneller zijn. Amazon zou al genoeg distributiecentra hebben om binnen één dag bestellingen te leveren.
Webwinkels lokken consument met 'free shipping'
Gepubliceerd op 7 december 2011 om 00:00
Reacties 0