Webwinkels lokken consument met 'free shipping'

Webshops rekenen in de aanloop naar Kerst massaal geen verzendkosten. Zo’n 63 procent van de internationale online verkopen werden de afgelopen week gratis verzonden. Dit ten opzichte van 51 procent in dezelfde week van 2010 en 44 procent in 2009.

Tijdens de feestdagen laat deze trend een piek zien, gedurende het jaar biedt zo’n veertig procent van de retailers namelijk gratis verzending aan. Veel retailers doen dit om gedurende de feestdagen de aandacht van sitebezoekers te trekken. Volgens een recent onderzoek van comScore heeft 46 procent van de online shoppers zijn aankoop geanuleerd nadat bleek dat er verzendkosten in rekening werden gebracht.

Het bieden van gratis verzenden brengt ook nadelen met zich mee. Amazon.com heeft haar winst de afgelopen jaren zien krimpen. Het niet rekenen  van verzendkosten boven een bepaald bestelbedrag zou hier een grote oorzaak van zijn. Nu de online concurrentie steeds groter wordt, verwacht de onderneming in het vierde kwartaal zelfs een verlies te noteren.

Ook snelheid speelt een grote rol bij het lokken van consumenten. Het Prime- programma van Amazon, waarbij consumenten een abonnement nemen op hun verzendkosten, belooft consumenten dat zij hun bestelling binnen twee dagen in huis hebben. Verwacht wordt dat deze leveringen binnenkort nog sneller zijn. Amazon zou al genoeg distributiecentra hebben om binnen één dag bestellingen te leveren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!