Modemerk Mexx kampte de afgelopen jaren met forse problemen, maar ceo Thomas Grote heeft het imago van Mexx een positieve draai kunnen geven.
Lang werd getwijfeld over de koers van het bedrijf: wordt Mexx een luxemerk of een prijsvechter? Grote koos voor het middensegment. “We kunnen niet zomaar veranderen in een luxemerk en in een prijzenoorlog met H&M zouden we geen kans maken”, aldus Grote. Met de verkoop van niet al te prijzige casual kleding is Mexx weer terug bij de visie van oprichter Rattan Chadha. Grote: “Ik voel me hier geweldig bij. We gaan Mexx weer tot bloei brengen.”
Grote stelde bij zijn aanstelling in 2009 een vijfjarenplan op om het bedrijf nieuw leven in te blazen. Mexx kreeg een nieuw logo, winkels werden opgeknapt en actrice Carice van Houten werd het gezicht van de reclamecampagne voor het nieuwe Mexx. Bovendien is het bedrijf nu in handen van The Gores Group, een Amerikaanse investeerder die groot is geworden door kwakkelende bedrijven op te knappen en in vier tot zes jaar te verkopen of naar de beurs te brengen.
Mexx lijdt al jarenlang verlies: de omzet daalde na het vertrek van Chadha met ongeveer dertig procent per jaar. Door bijvoorbeeld te dure winkels te sluiten en een derde van de kantoorbanen te schrappen, moet het bedrijf in het vierde kwartaal van 2012 weer winst gaan maken.
‘Mexx gaat weer bloeien’
Gepubliceerd op 12 december 2011 om 00:00
Reacties 0