Jumbo voert voor het eerst sinds de overname van Super de Boer de ranglijst aan in het Kerstrapport van Gfk Panel Services en Food Magazine. Door de megasprong van Jumbo zakt Albert Heijn XL, die de afgelopen vijf edities de wisselbeker in ontvangst mocht nemen, naar de tweede plaats.
Volgens onderzoeksdirecteur Joop Holla van Gfk Panel Services heeft Jumbo de winst te danken aan de enthousiaste reacties van klanten van voormalige Super de Boer-vestigingen. “Die klanten zijn kennelijk positief verrast door het aanbod en geven hun nieuwe supermarkt een hoge waardering”. Eerder vielen de scores van Jumbo nog terug door lage oordelen van klanten, veroorzaakt door aanloop- en integratieproblemen bij de overname van Super de Boer.
De onderlinge verschillen tussen de supermarktketens zijn groter geworden: de scores van Albert Heijn XL en Jan Linders zijn net als Jumbo toegenomen, maar voor Deen, Supercoop, Boni, Bas van der Heijden, Super de Boer en Spar geldt het tegenovergestelde. Holla: “We zien dat de formules bovenin de lijst het gemiddeld iets beter doen, terwijl de formules onderin de lijst wat mindere cijfers ontvangen.” Met name de zestiende positie van C1000 valt in het oog: ondanks forse investeringen lukt het de keten niet zijn score te verbeteren. De gemiddelde score ligt op bijna onderdelen iets lager dan een half jaar geleden.
Jumbo stoot AH XL van troon
Gepubliceerd op 15 december 2011 om 00:00
Reacties 0