Primark heeft een groot marktaandeel bij Zeeman weten weg te snoepen. De Ierse modeketen heeft met slechts twee winkels een flink deel van de markt in de leeftijdscategorie twaalf tot 34 jaar opgeëist. Dat stelt Annet Oldenhuis, die de kledingbranche onderzocht in opdracht van GfK en Modint.
Oldenhuis analyseerde de introductie van Primark op de Nederlandse markt en de invloed van de keten op de aandelen van bestaande moderetailers. Ook Scapino, Coolcat, HEMA, Bristol, Takko, C&A en M&S Mode zouden te lijden hebben onder de populariteit van de fashionretailer. Opvallend is dat de komst van Primark geen enkele invloed heeft gehad op de aandelen van H&M. Volgens het onderzoek is de merkwaarde van H&M zodanig hoog dat de keten wel tegen een stootje kan.
Een aantal retailers zijn daarentegen positief beïnvloed door de aanwezigheid van Primark. Steps, Esprit, Shoeby Fashion, Zara, De Sting, Bijenkorf, Didi en We Fashion ontwikkelden zich positief. Dat is volgens de onderzoekers het gevolg van het zogenaamde ‘Pradamark-effect’. Die theorie gaat ervan uit dat consumenten zowel goedkope als duurdere kledingstukken kopen en die met elkaar combineren.
In Groot-Britanniëhet heeft Primark ook veel teweeg gebracht. Britse families geven de laatste tien jaar steeds minder geld uit aan kleding en schoenen. Sinds de start van Primark in 1973 is de retailer op de thuismarkt uitgegroeid tot marktleider. In 2010 behaalde het bedrijf een marktaandeel van 20,9 procent.
‘Zeeman lijdt onder Primark’
Gepubliceerd op 21 december 2011 om 00:00
Reacties 0