“Steeds meer Nederlandse webwinkelbedrijven oriënteren zich op de buitenlandse markt, omdat ze vinden dat de grote groei er hier uit is."Dat zegt Jeroen Leenders, landenbaas van Salesupply, een organisatie die Hollandse bedrijven helpt in het buitenland te starten. De interesse voor uitrol in andere landen in korte tijd is verdubbeld.
“Niet alleen denken bedrijven in Nederland geen schaalvoordelen meer te kunnen realiseren, ook is hun focus sinds het begin überhaupt meer op het buitenland gericht”, geeft Leenders aan. Engeland en Frankrijk zijn populair onder etailers die willen internationaliseren, maar de meeste bedrijven breiden het liefst uit naar Duitsland, dat al lange tijd Nederlands grootste handelspartner is.
Volgens Leenders is dit niet per definitie een goede keuze, omdat de e-commercesector bij onze oosterburen grotendeels in handen is van grote bedrijven als Amazon, eBay en Neckermann.
“Verrassend weinig etailers denken aan Scandinavië. Online winkelen is daar helemaal ingeburgerd, veel inwoners hebben een breedbandverbinding en het prijsniveau ligt veel hoger dan in Nederland. Een Nederlandse ondernemer kan daar dus snel concurrerend zijn”, aldus Leenders.
Hollandse webwinkels richten zich op buitenland
Gepubliceerd op 23 december 2011 om 00:00
Reacties 0