Elektronicaketens moeten klanten iets laten ervaren waartoe een webshop niet in staat is. Winkels die dat doen door hun muren vol te proppen met televisies gaan het niet redden, zo stelt Patrick Langley, directeur retail van het onderzoeksbureau GfK.
Volgens Langley hebben showroomwinkels de toekomst omdat consumenten daar de producten kunnen horen, zien, voelen en bovenal proeven. Langley verbaast zich erover dat de consument op internet meer te weten komt en meer kan zien van een product dan in een gemiddelde winkel. Winkelverkopers moeten daarnaast hun verkooppraatje aanpassen. De klant heeft zich tegenwoordig vaak al op internet georiënteerd. Daarom moet de verkoper als eerst vragen ‘waar dacht u zelf aan?’.
Ketens moeten daarnaast het fysiek contact dat een klant met een product heeft, uitbuiten. “Datingsites zijn hier een goed voorbeeld van”, aldus Langley. “Op zo’n site kan het product zich anders voordoen. Wie in de winkel voor het eerst echt contact heeft, vindt de eerste date met een product vaak tegenvallen.”
‘Showroomwinkel heeft de toekomst’
Gepubliceerd op 27 december 2011 om 00:00
Reacties 0