Online shops ontwikkelen zich steeds meer tot volwaardige social en mobile commerce sites. Uit een enquête van SafeShops.be blijkt dat 57 procent van de Belgische webwinkels Facebook en andere social media toepassen om de verkopen te stimuleren. Zo’n 53 procent van de webwinkels is goed toegankelijk op mobiele apparaten. Slechts achttien procent heeft echter een specifieke mobiele applicatie laten ontwikkelen.
Meer dan de helft van de Belgische webwinkels paste de afgelopen jaren hun traditionele webshop aan om makkelijk leesbaar te zijn op smartphones en tablets. Slechts vijf tot tien procent van de klanten gebruikt deze mobiele sites ook daadwerkelijk bij het doen van een aankoop. Safeshops.be verwacht dat dit percentage het komende jaar zal stijgen.
Bijna twintig procent van de webshops nam in 2011 de eerste stappen richting apps op maat. Voorlopig blijft de impact hiervan op de verkoop beperkt tot gemiddeld vijf procent van de aankopen. Slechts twaalf procent van de webwinkels biedt mobile payment aan. Bij 21 procent staat dit voor 2012 op de planning.
Belgische webshops maken zich op voor m-commerce
Gepubliceerd op 27 december 2011 om 00:00
Reacties 0