Discounter met ambitie heeft A-merk nodig

Paul Polman, tot voorkort topman van Procter & Gamble in Europa, laat zich uit over de samenwerking met discounter Lidl, die persoonlijke verzorgingsproducten en cosmetica van P&G verkoopt: “Wij willen zijn waar de consument winkelt en het bestaat niet dat wij de ene winkel wel beleveren en de andere niet. Ook in de VS stonden wij altijd wantrouwend tegenover de clubstores, maar deze formules weten als geen andere de consument te volgen.” Hij stelt dat prijsvechters succes hebben omdat de consument niet goed wordt begrepen door de fabrikanten en de winkeliers. “In Duitsland is de consument de discounters in gedreven door een gebrek aan kwaliteit van de gewone winkels.” Een voorspelling voor de toekomst: “De consument krijgt alleen maar meer haast. Daarom komen er minder merken. De handel zal zich verder concentreren en er komt een duidelijker segmentatie tussen de afzetkanalen, variërend van drogist en discounter tot de gewone supermarkt.” De opkomst van de prijsvechters in Europa vindt Polman geen ramp. “Om door te groeien hebben deze ketens merken nodig. Ze bereiken een bepaald marktaandeel met hun huismerken, maar om naar een volgend niveau te groeien zijn de A-merken nodig als bouwstenen. Daarom is Lidl bijvoorbeeld naar ons en naar Nestlé gestapt. De balans zal terugkeren.” De grootste concurrentie verwacht Polman van lokale ondernemingen die kennis van de markt combineren met flexibiliteit om snel in te spelen op de behoeften van de consument. Polman neemt binnenkort afscheid van Procter & Gamble, maar zal nog tot eind dit jaar helpen om de integratie van het overgenomen Gilette te stroomlijnen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!