Aantal Bewuste Hollanders stijgt komende jaren

De komende jaren stijgt het aantal mensen dat bewust leeft. Deze Bewuste Hollanders, `Cultural Creatives`, omvatten momenteel zo`n 15% van de bevolking. Zij willen inhoud geven aan begrippen als ecologie, non-discriminatie, non-materialisme, leefbaarheid en authenticiteit. Het fenomeen is in Nederland in kaart gebracht door MarketRespons samen met Work on Progress. Zij volgen hiermee het gedachtegoed van socioloog Paul Ray en psycholoog Sherry Anderson, die de term Cultural Creatives (CC) hebben bedacht. De CC`s zijn terug te voeren op zes thema`s: een hoge mate van empathie met wereld-/ecologische problemen; economisch gewin en materialisme is over the top en niet te tolereren; voorstander van meer vrouwen op topposities; bewust uitgavenpatroon en vasthouden aan een eigen leefstijl; veel aandacht voor anderen; belang hechten aan een goede leefomgeving. De verwachting is dat de groep zal toenemen tot 25% van de bevolking. Marketeers kunnen goed inspelen op deze bevolkingsgroep, zo bleek ook tijdens de jaarlijkse conferentie van VODW Marketing `Time to Market Live`. De CC`s houden over het algemeen van kunst, reizen en koken. Om hun vertrouwen te winnen is verantwoord handelen wel een must.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!