Detailhandel Nederland en de Consumentenbond twijfelen aan de betrouwbaarheid van de betalingssystemen van financiële instellingen. Detailhandel Nederland pleit, naar aanleiding van de recente storingen bij ING, voor een onafhankelijke toezichthouder als De Nederlandsche Bank (DNB) of de Autoriteit Financiële Markten (AFM) om de betrouwbaarheid van de betalingssystemen te onderzoeken. “Het is te gek voor woorden dat zoiets als internetbankieren soms dagen niet werkt”, zegt Henk Kok, directeur van Detailhandel Nederland.
ING kampt sinds zondag met storingen, waardoor klanten slechts mondjesmaat online betalingen kunnen verrichten. De Consumentenbond heeft weinig directe klachten binnengekregen over de problemen bij ING, maar stelt wel dat de problemen ergernis wekken bij klanten. “Zeker nu we afhankelijk zijn van internetbankieren”, meldt een woordvoerder.
Volgens Detailhandel Nederland leiden storingen met pinnen en internetbankieren tot grote schade bij winkeliers. “Zowel de consument als de ondernemer staat met zijn rug tegen de muur. De schade is moeilijk te verhalen op de betreffende bank, want dan moet je kunnen aantonen dat de financiële instelling nalatig is geweest”, aldus Kok.
De branchevereniging voor detaillisten pleit voor vervangende systemen waarop banken kunnen terugvallen als er een storing is. Om de problemen voor ondernemers te ondervangen, moet er geïnvesteerd worden in de kwaliteit van de infrastructuur, aldus Kok.
Het NOS Journaal zond gisteren een item uit over de storingen bij ING. Bekijk de video op onze Facebookpagina.
Betrouwbaarheid betaalsystemen onder vuur
Gepubliceerd op 26 januari 2012 om 00:00
Reacties 0