H&M boekt minder winst dan verwacht

Modeketen Hennes & Mauritz zag zijn winst in 2011 met vijftien procent dalen ten opzichte van een jaar eerder. H&M sloot het boekjaar 2011 af met een omzetstijging van acht procent. De winstdaling is volgens de winkelketen te wijten aan de hoge grondstofprijzen, het economische klimaat en de gedaalde verkoopprijzen. Toch is ceo Karl-Johan Persson positief: “Ons marktaandeel neemt toe en in 2012 zullen we 275 zo’n nieuwe winkels openen.”

De nettojaarwinst bedroeg in 2011 15,8 miljard Zweedse kronen (1,4 miljard euro) tegen 18,7 miljard kronen in 2010. De jaaromzet steeg naar 109,9 miljard kronen (12,4 miljard euro) tegenover 108,4 miljard kronen vorig jaar. De omzetgroei van het Zweedse modebedrijf is te danken aan de opening van 266 nieuwe winkels in 2011.

H&M Group (waar ook de formules COS, Monkie en Cheap Monday toe behoren) telt nu 2.472 filialen in 43 landen en is daarmee, na het Spaanse Inditex, het grootste modeconcern ter wereld. Hoewel H&M geen cijfers bekendmaakt voor de losse formules, benoemde de retailer wel dat COS alle verwachtingen overstijgt wat betreft omzet en winstgevendheid.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!