'Supermarkt moet plofkip bannen'

De actiegroep Wakker Dier heeft in een brief veertig Nederlandse supermarkten, fastfoodketens en A-merken gevraagd de ‘plofkip’ in de ban te doen. Dit zijn vleeskuikens die in grote hoeveelheden in stallen opeengepakt zitten. Ze worden zodanig doorgefokt dat ze sneller klaar zijn voor de slacht. De dieren krijgen hierdoor te maken met veel fysieke problemen.

Volgens de actiegroep maken onder meer Albert Heijn, C1000, KFC, McDonald's, Burger King, Starbucks, Dr Oetker, Mora, Iglo en Unilever nog veelvuldig gebruik van 'plofkippen'. Ook producenten van baby- en huisdierenvoeding, zoals Olvarit, Bonzo, Tompoes, Whiskas en Royal Canin gebruiken het vlees van deze kippen voor hun producten.

Deze bedrijven zouden volgens Wakker Dier moeten overstappen naar kippen die door de Dierenbescherming zijn voorzien van een ‘Beter Leven Ster’. De productiekosten van deze kippen liggen echter wel hoger dan die van plofkippen.

Veel ketens hadden de officiële brief van Wakker Dier nog niet ontvangen en wilden daarom nog niet reageren op de oproep van de actiegroep. C1000 gaf wel aan de klanten de mogelijkheid te bieden tussen duurzaam en minder duurzaam vlees. “Maar al onze kip voldoet aan de Nederlandse wetgeving op dit gebied”, aldus een woordvoerster van de supermarktketen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!