Pakketbezorgers maken zich op voor winterweer
Gepubliceerd op 31 januari 2012 om 00:00
“Ten tijde van de aswolk in IJsland kon er ook nog veel met vrachtwagens vervoerd worden, maar het probleem met sneeuw is dat die rotzooi overal zit. Ook het netwerk op de weg wordt dus lamgelegd”, vertelt Roy Hughes, verantwoordelijk voor het Europese luchthavennetwerk van DHL. Na de langdurige sneeuwperiode van een jaar geleden neemt het expressbedrijf geen risico. Om pakjes op tijd op de plek van bestemming te krijgen, werd er onder andere bekeken hoe vliegtuigen en landingsbanen ijsvrij gemaakt kunnen worden. Er werd bovendien extra veegmateriaal aangeschaft en speciale winterbanden ontwikkeld.
Concurrent TNT Express investeerde in speciale apparatuur die ervoor zorgt dat de plekken waar wordt geladen en gelost, ijsvrij blijven. “Op die manier bevriezen de wieltjes niet van de karren waarop de pakketten worden geladen”, aldus een woordvoerder van TNT Express. Ook experimenteerde het expressbedrijf met ‘rerouten’. Uit een proef, waarbij pakketten via alternatieve routes getransporteerd werden, bleek dat de pakjes ook daadwerkelijk op tijd werden bezorgd. “Het was een enorme logistieke puzzel, maar de klanten hebben er niets van gemerkt”, aldus de woordvoerder. “Honderd procent garantie geven is lastig, maar op deze manier wordt de vertraging tot een minimum beperkt.”
Reacties 0