Merkfabrikanten verkopen via eigen kanalen

Grote fabrikanten van merkartikelen zetten steeds vaker eigen verkoopkanalen in om hun producten aan de man te brengen. Sommige fabrikanten openen hun eigen merkwinkels, zoals Unilever met Unox en schoenenfabrikant Crocs.

Unilever startte onlangs met onder andere Google een campagne om klanten naar websupermarkt Truus.nl te lokken, waar klanten forse kortingen krijgen op shampoos, wasmiddelen en zelfs voeding. Procter & Gamble ging een alliantie aan met Amazon.com voor de verkoop van Pampers.

Supermarkten en drogisterijen worden door de veranderende aanpak van de merkfabrikanten deels buitenspel gezet. “Maar dat hebben ze ook aan zichzelf te danken. Albert Heijn en Kruidvat, die allebei vrij dominant zijn in hun branche, schieten niet op met de internetverkoop”, zegt Christian van Someren, oprichter van Truus.nl.

Eerder zouden merkfabrikanten hun handelspartners voor het hoofd hebben gestoten met hun nieuwe strategie. Internet is echter zo belangrijk geworden in de verkoop van producten, dat fabrikanten daar meer omzet vandaan willen halen. Online boodschappen doen blijft in Nederland fors achter ten opzichte van bijvoorbeeld Engeland. Daar bestelt tien procent via internet boodschappen, terwijl dat in Nederland slechts één procent is. “Maar de internetverkoop neemt ook hier hard toe, dus ook merkfabrikanten willen niet achterblijven”, aldus Van Someren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!