CRM profiteert van samenwerking tussen fabrikant en retailer
Gepubliceerd op 29 juni 2005 om 00:00
Fabrikanten van consumentenproducten die samenwerken met retailers op het gebied van relatiebeheer, creeren voor beide partijen een win-win situatie. Een band met de klant ontstaat alleen wanneer producent en verkoper samen de houding en het gedrag van klanten zo weten te beinvloeden dat een voorkeur voor een merk en klantentrouw ontstaat.Deze samenwerking kent drie onderdelen. Allereerst moet een interactie met klanten mogelijk zijn, die helpt de relatie met de klant, zijn kooppatroon en zijn winstgevendheid te verbeteren. Amazon doet dat via op maat gemaakte aanbiedingen en Pampers door een vertrouwensband met jonge ouders aan te gaan. Ten tweede moet bij elk verkocht product een vorm van service geboden worden. In de mobiele telefoonindustrie kan dat een keuze uit ringtones zijn en bij Apple iTunes. Het derde onderdeel betreft het betrekken van klanten bij de fabricage van producten. Dat kan met een bezoek aan een speelgoedfabriek of een tv-programma dat interactief marktonderzoek doet door kijkers mee te laten stemmen over een nieuw product dat binnenkort in de winkel ligt. De Idols-formule dus.
Reacties 0