Op klant gerichte winkelindeling vergroot klantwaarde

De meest efficiente winkelindeling draait niet zozeer om schappen en producten als wel om een prettig klimaat voor klanten om in te winkelen. Ouderen stellen prijs op een veilige winkelomgeving, terwijl anderen tussen de bedrijven door graag een kopje koffie drinken.Retailers beschouwen winkelruimte die besteed wordt aan het gelukkig maken van klanten veelal als verspilde ruimte; er zouden enorm veel producten uitgestald kunnen worden. De waarde van een vierkante meter winkelvloer wordt echter vooral bepaald door de waarde die de ruimte voor de klant heeft. In een tijd waarin bijna alles overal is te krijgen, kan een prettige winkelinrichting voorkomen dat klanten overlopen naar de concurrent. Klantentrouw is niet meer of minder dan een opeenstapeling van initiatieven die de klant bevestigen in zijn besluit tot aankoop. Uit onderzoek blijkt dat verlaging van het aantal afvallige klanten met 5% zich kan vertalen in een grotere winstgevendheid van het bedrijf. Een aantal banken meldde 85% meer winst, een verzekeraar 50% en een creditcardbedrijf zelfs 125%. De waarde varieert, afhankelijk van het koopgedrag van de behouden klant.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!