Hoger marktaandeel Aldi en Lidl
Gepubliceerd op 30 juni 2005 om 00:00
Onderzoeksbureau ACNielsen meldt dat ruim 18% van het budget van Nederlandse huishoudens naar ‘hard discounters’ Aldi, Lidl en Dirk van den Broek gaat. Dit is 5 % meer dan wat analisten hadden ingeschat. ACNielsen heeft een nieuwe onderzoeksmethode gebruikt om de omzetten van de ketens te berekenen waardoor het spectaculaire percentage aan het licht is gekomen. Omdat Dirk van den Broek, Aldi en Lidl geen kassagegevens beschikbaar stellen aan het bureau, is het bureau onlangs begonnen met het verzamelen van kassabonnen bij hun vestigingen. De bijgestelde cijfers betekenen dat de marktaandelen van Ahold, Laurus en Schuitema beduidend lager liggen dan wat zij aangaven in de presentaties van hun jaarcijfers. Volgens ACNielsen verandert er niets aan de trends bij de servicesupermarkten en hun onderlinge krachtsverhouding, omdat het hogere marktaandeel van de discounters afkomstig is uit de 1,6 miljard euro extra omzet die in de sector is behaald.
Reacties 0