Opmars van Duitse winkels

Duitse winkels als Media Markt, Hornbach, Aldi en Lidl wisten hun marktaandeel in Nederland flink te vergroten. Dit gaat deels ten koste van Nederlandse elektronicaketens, doe-het-zelf zaken en supermarkten. Directeur Joop Holla van marktonderzoeker GfK stelt dat Aldi en Lidl 900 miljoen euro aan omzet hebben weggehaald, zowel bij landelijke ketens als bij regionale supermarkten. Elektronicaketen Media Markt zou sinds 2003 ruim 70 miljoen aan omzet hebben overgenomen van concurrenten. Hoewel bouwmarkt en tuincentrum Hornbach maar acht filialen in Nederland heeft, weet het ook een aardig marktaandeel in te nemen ten koste van concurrenten als Gamma en Karwei. Hornbach en Media Markt zijn van plan de komende jaren nog zeker 40 vestigingen in Nederland te openen. Binnenkort kan Nederland ook Saturn verwachten, een ‘zusje’ van Media Markt, dat van plan is hier 15 winkels neer te zetten. Deskundigen denken dat er in Nederland nog ruimte is voor nog 1000 Aldi’s en Lidl’s. Volgens Ton Bos van Retail Wholesale Group is er een groot verschil tussen de formules van de supermarkten en Hornbach en Media Markt: “Media Markt en Hornbach verkopen kwaliteit, A-merken tegen lage prijzen. Aldi en Lidl hebben juist géén A-merken, mar alleen huismerken. Maar ook heel goedkoop.” En dat blijkt een succesfactor in Nederland.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!