Online retailers moeten het begrip social commerce niet alleen aan Facebook koppelen. Dat schrijft Women’s Wear Daily online. Hoewel het sociale netwerk een grote rol speelt in deze snel ontwikkelende marketing strategie, gaat social commerce veel verder dan Facebook alleen.
Maureen Mullen, directeur van denktank Luxury Lab, denkt dat grip krijgen op het concept ‘social commerce’ moeilijker is dan aanvankelijk werd gedacht. “Retailers moeten geen aftreksel van hun online winkel op Facebook plaatsen. Dat is het laatste wat consumenten willen”, aldus Mullen. Volgens haar kunnen bedrijven klanten beter aanmoedigen hun boodschap uit te dragen en te delen met hun online vrienden.
Cijfers van technologiebedrijf 8thBridge onderbouwen dat. “Online winkels via Facebook fanpagina’s zorgen voor slechts tien procent van de totale omzet via Facebook”, aldus Wade Gerten. Volgens Gerten is het voor merken van belang dat zij aandacht schenken aan hun eigen homepage, digitale flagshipstore en mobiele site. “De overige negentig procent wordt gegenereerd doordat consumenten producten, aanbiedingen en aankopen delen met hun vrienden”, aldus Gerten. “Het zijn de mensen die social commerce dragen.”
Met een miljard gebruikers is Facebook het ideale en meest voor de hand liggende platform om social commerce op te bouwen. Met speciale buttons zoals ‘love it’, ‘want it’ en ‘own it’ kunnen klanten in de nabije toekomst uitdrukken wat ze van producten en merken vinden.
'Online retailers kunnen meer met social commerce'
Gepubliceerd op 27 februari 2012 om 00:00
Reacties 0