'Veel winkelbedrijven niet klaar voor multichannel retailing'

Veel retailers zijn op technologisch- en procesniveau nog niet klaar voor de uitdagingen van multichannel retailing. Hoewel winkelbedrijven een sterke progressie maken in hun streven om een volledige multichannelervaring te bieden, hebben zij nog een lange weg te gaan voordat zij hun multichannel-operaties volledig hebben geoptimaliseerd.

Dat concludeert het onderzoek ‘An evoluation of good practice in multichannel retailing supply chain management’ van Cranfield School of Management en Manhattan Associates onder grote retailorganisaties en zogenaamde third party logistics providers ( 3pls).

“Zonder voldoende flexibiliteit in de supply chain en een focus op het realiseren van optimale operaties en dienstverlening binnen de verschillende verkoopkanalen, zal het voor veel organisaties lastig zijn zowel hun marges als services te verbeteren”, stelt Pieter van den Broecke, managing director Centraal-Europa bij Manhattan Associates, leverancier van supply chain management-oplossingen.

Voorts staan retailers voor vergelijkbare uitdagingen, maar hebben zij uiteenlopende visies hoe met deze uitdagingen om te gaan, stellen de onderzoekers. Zo verschillen de meningen of producten en diensten binnen ieder verkoopkanaal moeten worden aangeboden . De één kiest voor een zelfde aanbod via de verschillende kanalen, terwijl de ander online een bredere productkeuze biedt en nieuwe lijnen test.

De tien belangrijkste tips voor multichannel retailing die uit het onderzoek naar voren komen zijn:

1. Zorg altijd voor volledig inzicht in voorraden
2. Wees duidelijk over de klantpropositie
3. Integreer multichannel-systemen
4. Promoot Click & Collect
5. Beheer je productbereik ook aan distributiezijde
6. Bouw samenwerkingsverbanden op in de distributieketen
7. Geef prioriteit aan vraagvoorspelling en planning
8. Splits voorraad niet per kanaal op
9. 1 order = 1 levering, ongeacht het aantal bestelde items
10. Behoud prijsconsistentie binnen alle verkoopkanalen


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!