Woonretailers hebben in het laatste kwartaal van 2011 een omzetdaling geboekt van 2,9 procent. De woonbranche startte het jaar positief, maar zag de omzet over heel 2011 met 1,4 procent afnemen, zo blijkt uit de Woonzakenmonitor van Van Es Marketing Services.
Bijna vijftig procent van de woonzaken noteerde in het vierde kwartaal een omzetdaling. Elf procent van de retailers behaalde eenzelfde omzetniveau als een jaar eerder. Toch wist veertig procent van de woonwinkels in het vierde kwartaal een omzetstijging te realiseren. Alleen woningtextielzaken en verlichtingszaken lieten in het vierde kwartaal een bescheiden verbetering zien van de omzetontwikkeling. Naast de slaapspeciaalzaken zagen ook keukenzaken, zonweringzaken en sanitair- en tegelspeciaalzaken de omzet sterk teruglopen.
Na een kortstondige opleving in de tweede helft van 2010 en het begin van 2011 zien woondetaillisten op grootschalige concentraties, zoals woonboulevards, de omzet in de tweede helft van het jaar weer hard achteruit hollen. In de laatste zes maanden van 2011 boekten zij een omzetdaling van 4,1 procent.
Het hoge woonsegment, dat het jaar zo sterk begon, noteert een omzetdaling van 3,1 procent. Het middensegment boekte in het vierde kwartaal een omzetdaling van drie procent. Het lage prijssegment, dat het tijdens een krimpende markt altijd relatief goed doet, deed het in het laatste kwartaal van 2011 het beste met een omzetdaling van 2,1 procent.
Woonbranche levert omzet in
Gepubliceerd op 27 februari 2012 om 00:00
Reacties 0