Om de bezorging van online orders te perfectioneren, moeten webwinkeliers gaan samenwerken zonder dat ze aan elkaar gebonden zijn. Dat constateert Dinalog, instituut voor logistiek in Nederland, na een studie.
Volgens Kees Jan Roodbergen, projectmanager bij Dinalog en hoogleraar kwalitatieve logistiek, starten veel online retailers een online shop. Zij moeten vervolgens lastige keuzes maken op logistiek gebied. “Als een franchisenemer van een elektronicazaak online gaat verkopen, komen de producten vaak uit een distributiecentrum van de keten”, aldus Roodbergen tegen Twinkle. “Dat hoeft echter niet de optimale oplossing te zijn. Misschien kan de winkelier de order net zo goed bezorgen bij de klant uit de buurt. De vraag is vervolgens relevant waar je dan je voorraad gaat neerzetten.”
Roodbergen constateert ook een groei van het aantal ‘e-winkelstraten’: platforms waarop het aanbod van verschillend etailers is gebundeld, zoals bol.com en Luccy.com. “Zij hebben een overkoepelend boodschappenwagentje, maar vaak ontbreekt er een gecoördineerde logistiek. Als je nu bij verschillende partners koopt, moet je meerdere keren verzendkosten betalen en komen verschillende bezorgpartijen op verschillende momenten langs.”
Volgens Roodbergen moet er daarom een open netwerkstructuur worden gecreëerd, waarop betrokken partijen op basis van standaarden kunnen inhaken. “Zo kunnen producten van alle aangesloten winkeliers worden gegroepeerd op basis van klantvoorkeuren en gedrag, in plaats van op basis van wie de verkoper is.” Zo kan het voorkomen dat voorraden van een deelnemende partij deels in andermans magazijn komen te liggen, omdat deze producten vaak in combinatie met een product van andere winkeliers wordt gekocht.
'Webshops moeten krachten bundelen in e-fulfilment’
Gepubliceerd op 27 februari 2012 om 00:00
Reacties 0