Analisten zijn kritisch over de overname van webwinkel bol.com door supermarktconcern Ahold. De transactie wordt ‘opportunistisch’ en ‘twijfelachtig’ genoemd.
“Het is een business die Ahold niet gewend is. Daar maak ik me wel zorgen over”, zegt supermarktkenner Paul Moers van marketingbureau PM.SMS. “Het is een poging van Ahold om weer iets nieuws te gaan doen, nu de supermarktomzetten onder druk staan.” Moers stelt dat de aankoop van Wehkamp.nl een betere stap was geweest voor Ahold, omdat dat online warenhuis nog beter in zijn non-foodassortiment zit.
Ook financieel analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen noemt de overname ‘twijfelachtig’. “De uitstap naar non-food vinden wij geen gelukkige keuze van Ahold. Maar vooruitstrevend is het zeker”, aldus Versteeg.
Anderen zijn minder negatief. “Ik heb een gemengd gevoel bij de transactie”, vertelt Fernand de Boer, analist bij Petercam tegen DowJones. Hij noemt de overnameprijs van 350 miljoen euro voor bol.com hoog, maar niet onredelijk.
Ook retaildeskundige Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen, is gematigd positief over de deal. Sloot stelt dat er, net als in Engeland, nog groei zit in de online verkoop van levensmiddelen. “Ik denk dat Ahold zo heel dicht bij de online klant blijft staan. Als de Nederlandse consument daar warm voor gaat lopen, kan Ahold ook heel snel uitbreiden”, aldus Sloot.
Lees ook: Ahold lijft bol.com in
Bol.com komt snel met nieuwe productcategorieën
‘Voorlopig geen overname Wehkamp’
Aankoop bol.com ‘opportunistisch’
Gepubliceerd op 27 februari 2012 om 00:00
Reacties 0