Britse supermarktketen Tesco is pionier met in-store televisie
Gepubliceerd op 30 juni 2005 om 00:00
Tesco was een van de eerste ketens die in-store televisie introduceerden in de supermarkt. Als de grootste winkelketen in het Verenigd Koninkrijk (VK) en de derde retailer ter wereld, heeft het bedrijf een voorbeeldfunctie. Inmiddels heeft Tesco in het VK 5.000 televisieschermen geintroduceerd in de 100 grootste winkels en krijgt het initiatief navolging. Ook bars, kapperszaken en fastfoodketens installeren in-store tv om klanten te vermaken. Zij hebben een ideaal, want wachtend, publiek.De meningen over het succes van Tesco`s in-store tv zijn verdeeld. Het aantal adverteerders valt tegen, en exploitant JCDecaux zag zich onlangs genoodzaakt de prijzen te verlagen. Ook twijfelen sommige marktanalisten aan de bereidheid van supermarktklanten om tijd te maken voor een reclameboodschap op een tv-scherm. Om de investering van de dure tv-schermen terug te verdienen heeft Tesco vooral grote adverteerders als British Telecom en Toyota nodig. Met alleen bedrijven als Unilever en Procter & Gamble als klant kan in-store tv niet uitgroeien tot uitzendmedium in plaats van een gimmick voor de eigen leveranciers te blijven.
Reacties 0