De Nederlandse consument zet liever thuis een visje op tafel dan dat hij hem buiten de deur opeet. Dat blijkt uit de consumptiecijfers vis 2011 van het Nederlands Visbureau. In totaal aten we vorig jaar 77 miljoen kilo vis, waarvan 58 miljoen kilo thuis en negentien miljoen kilo buitenshuis. Vooral pangasuis viel bij thuisetende Nederlanders in de smaak, terwijl kibbeling de populairste snack buitenshuis is.
De consumptie van vis, schaal- en schelpdieren is door de recessie flink afgenomen, zo meldt marktonderzoeksbureau GfK. “Daarnaast heeft de consment voor goedkopere vissoorten gekozen, zoals bijvoorbeeld diepvriesvis in plaats van verse vis”, aldus Noa Bastiaans van GfK.
Een Nederlander consumeerde in 2011 gemiddeld 3,54 kilo vis per jaar, terwijl dat in 2010 nog 3,61 kilo was. De bestedingen zijn met drie procent gestegen als gevolg van hogere prijzen. De belangrijkste aankoopplaats van vis voor thuisverbruik is de supermarkt, goed voor driekwart van de totale bestedingen aan vis, schaal- en schelpdieren. Bij de visspecialist en marktkraam wordt minder vis voor thuisverbruik gekocht. Binnen dit segment wordt juist de consumptie van vis ter plekke steeds belangrijker.
Nederlander eet vis het liefst thuis
Gepubliceerd op 28 maart 2012 om 00:00
Reacties 0