Nederlander eet vis het liefst thuis

De Nederlandse consument zet liever thuis een visje op tafel dan dat hij hem buiten de deur opeet. Dat blijkt uit de consumptiecijfers vis 2011 van het Nederlands Visbureau. In totaal aten we vorig jaar 77 miljoen kilo vis, waarvan 58 miljoen kilo thuis en negentien miljoen kilo buitenshuis. Vooral pangasuis viel bij thuisetende Nederlanders in de smaak, terwijl kibbeling de populairste snack buitenshuis is.

De consumptie van vis, schaal- en schelpdieren is door de recessie flink afgenomen, zo meldt marktonderzoeksbureau GfK. “Daarnaast heeft de consment voor goedkopere vissoorten gekozen, zoals bijvoorbeeld diepvriesvis in plaats van verse vis”, aldus Noa Bastiaans van GfK.

Een Nederlander consumeerde in 2011 gemiddeld 3,54 kilo vis per jaar, terwijl dat in 2010 nog 3,61 kilo was. De bestedingen zijn met drie procent gestegen als gevolg van hogere prijzen. De belangrijkste aankoopplaats van vis voor thuisverbruik is de supermarkt, goed voor driekwart van de totale bestedingen aan vis, schaal- en schelpdieren. Bij de visspecialist en marktkraam wordt minder vis voor thuisverbruik gekocht. Binnen dit segment wordt juist de consumptie van vis ter plekke steeds belangrijker.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!