Elektronicaconcerns verwachten dat de verkoop van televisies in de aanloop naar het EK-voetbal gelijk zal zijn aan de verkoop voorafgaand aan het WK van 2010. BCC verwacht deze zomer twintig procent meer televisies te verkopen dan in een zomer zonder grote sportevenementen.
De toeloop begint volgens Jeroen Blank, marketing manager bij BCC, een week of twee voor het EK. “Daarom is het moeilijk er nu al iets over te zeggen, maar wij gaan ervan uit dat het niet veel zal verschillen met het vorige grote toernooi”, zegt hij.
In de periode voor het EK in Oostenrijk en Zwitserland vier jaar geleden, was een flinke piek waarneembaar in de verkoop van televisietoestellen. De grote televisiekast werd toen massaal ingeruild voor een plat scherm, liefst een HD-tv. “Nu heb je dat wel met 3D, maar dat leeft in de regel toch minder”, meent Blank.
Naast de toenemende verkoop van tv’s, sluiten ook meer consumenten nu een abonnement af op digitale televisie, zo merkt KPN. De meeste klanten die nu een abonnement afsluiten wegens het EK vinden drie dingen belangrijk: haarscherp beeld, interactieve mogelijkheden, bijvoorbeeld het kunnen pauzeren van beelden, en zij willen de mogelijkheid hebben om de wedstrijden via verschillende apparaten te bekijken, dus ook via tablets en pc’s.
Ook UPC ziet in de weken voor het voetbalfestijn een toename in de vraag naar HD. Hoewel van de 1,7 miljoen klanten al 1 miljoen digitale televisie hebben. Volgens een woordvoerder is het al een gewild product en is er niet per se een evenement nodig om de vraag naar HD tv significant te laten stijgen.
Tv-aanbieders verwachten zelfde verkoopcijfers als WK
Gepubliceerd op 29 mei 2012 om 00:00
Reacties 0