Taxfree winkelen in de lift

De uitgaven in de taxfree-sector blijven dit jaar toenemen. De taxfree bestedingen zijn de eerste vier maanden van dit jaar met 45 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Dit blijkt uit cijfers van Global Blue.

De grootste groei in taxfree-winkelen is te zien in de maanden januari, maart en mei. Dit komt volgens Global Blue onder andere door de vakantieperiodes van internationale reizigers en de start van het toeristenseizoen in Nederland. Daarnaast heeft de directe contante btw-teruggave op Schiphol Airport effect op het koopgedrag van taxfree-shoppers.

65 procent van de taxfree bestedingen bestaat uit luxegoederen. Deze artikelen laten een stijging zien van 51 procent. Vooral Chinezen, Russen, Indonesiërs, Hongkongers en Maleisiërs vinden luxegoederen erg belangrijk bij een bezoek aan Nederland. Luxegoederen zijn volgens Global Blue in Europa namelijk een stuk goedkoper dan in andere delen van de wereld.

De marktleider verwacht dat in 2012 de internationale taxfree bestedingen in Europa met gemiddeld twintig tot 25 procent verder groeien. Deze groei wordt vooral veroorzaakt door het Verre Oosten, Brazilië, Rusland en het Midden Oosten. In deze landen stijgt de economie gestaag door en gaat de middenklasse steeds meer reizen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!