Consumenten geven steeds meer geld uit aan andere zaken dan winkelen
Gepubliceerd op 28 september 2004 om 00:00
De detailhandel heeft het moeilijk. De voornaamste oorzaak daarvan is dat consumenten steeds meer geld besteden aan andere zaken dan winkelen. Zo wordt er bijvoorbeeld meer geld uitgegeven aan reizen en recreatie. In reactie op deze ontwikkelingen gaat de detailhandel steeds vaker de kant op van de vrijetijdsindustrie. Winkelen wordt door meer consumenten gezien als vrijetijdsbesteding en ze doen ook steeds meer aan fun shopping. Jesse Fokkink heeft in zijn scriptie `Let me entertain you! - Retailtainment, verleden, heden en toekomst` de rol van entertainment in de detailhandel uitgebreid onderzocht. Het blijkt dat retailtainment kan worden onderverdeeld in center entertainment en shopping experience. Binnen die laatste categorie is een onderverdeling te maken in: character based stores, brand stores, participate stores, learning oriented stores, themed stores en dramatised stores. Andere vormen van retailtainment zijn volgens Fokkink holiday shopping, social hang-out en cultural shopping. Fokking beschrijft in zijn scriptie ook enkele andere trends. Die trends zijn: remote shopping, run shopping, bargain shopping en airport shopping.
Reacties 0