Er gaat veel veranderen in de consumentenbestedingen in de periode tot 2020. Volgens het rapport Consumer Business Predictions 2012 van Deloitte, spenderen vrouwen in opkomende economieën straks meer dan geheel Europa en vormen senioren de grootste groeimarkt in de Verenigde Staten en Europa.
Daarnaast eten wij gezonder voedsel omdat vetten en suikers worden vervangen door gezondere supplementen. Bovendien zal de online verkoop in Europa en de VS tegen 2020 verdubbeld zijn ten opzichte van 2011. Deloitte benadrukt dat retailers deze trends moeten verwerken in hun groeistrategieën. “Nu uitdagingen op korte termijn veel aandacht van retailers vragen, is het moeilijk om ook de focus te leggen op lange termijn groei”, aldus Erik Nanninga, managing partner Consumer Business van Deloitte.
Innovatie is volgens Deloitte een belangrijk aspect bij de ontwikkeling van retailers."Winkeliers dienen de wensen van de nieuwe seniorenmarkt te begrijpen en zo juiste innovaties te ontwikkelen”, zegt Randy Jagt, director Corporate Strategy van Deloitte. “Ook is innovatie van belang om producten te ontwikkelen die naadloos aansluiten op de nieuwe levensstijl van wereldburgers: gezondere en duurzamere producten.” Jagt meent dat daarbij intensievere samenwerking met toezichthouders nodig is. “Hierdoor kunnen er standaarden op dit vlak worden ontwikkeld. Retailers die hier het initiatief nemen, zullen een voorsprong opbouwen ten opzichte van concurrenten.”
‘Flinke verschuiving in consumentenbestedingen’
Gepubliceerd op 29 mei 2012 om 00:00
Reacties 0