Niet technologie en regelgeving, maar het veroveren van de klant staat bovenaan het prioriteitenlijstje van beslissers in retail. Dit blijkt uit het GfK Top Topics Retail Onderzoek onder managers en ceo’s van 103 non-foodretailers.
Naast consumentenmarketing zijn winkelbedrijven veel bezig met product-, merk- en formuleaanbod, de afnemende consumentenvraag en de gevolgen van de economische recessie. Vastgoed, human resources, internationalisatie en regelgeving worden minder belangrijk gevonden dan een jaar geleden, concludeert het onderzoek.
Met name de Winkelsluitingstijdenwet heeft de aandacht van de retailers als het om regelgeving gaat. Het is een merkwaardig fenomeen dat veel winkels open zijn als er wordt gewerkt en sluiten zodra consumenten juist tijd hebben om geld uit te geven, meent Marco Wolters, directeur fashion, durables en services bij GfK Panel Services Benelux. “Het streven om daar te zijn waar de doelgroep is, wordt in Nederland niet ondersteund door de openingstijden”, zegt Wolters.
Retailers moeten de oplossing voor de stagnerende markt zoeken in omnichannel ondernemen, denkt GfK. Via fysieke winkels, pop-up stores, e-commerce en m-commerce kan de klant winkelen waar hij maar wil. “Het koopgedrag van de consument verandert razendsnel onder invloed van de techniek”, vertelt Wolters. “Met name door de adoptie van smartphones, tablets en sociale media gaan ondernemers massaal over op een multi- en omnichannel-strategie.”
Klant bovenaan prioriteitenlijst ceo's
Gepubliceerd op 30 mei 2012 om 00:00
Reacties 0