De Europese Unie heeft de afgelopen jaren te weinig gefocust op effectieve manieren om de alcoholconsumptie omlaag te brengen. EU-landen hadden meer aandacht moeten besteden aan prijs- en reclamebeleid in plaats van educatie en ‘community action’. Dit bepleit prof. dr. Peter Anderson, die woensdag het ambt van bijzonder hoogleraar alcohol and health aan de Universiteit Maastricht aanvaardde.
Onderzoek wijst uit dat er minder alcohol geconsumeerd wordt als de prijs van drank omhoog gaat, zelfs onder zware drinkers en alcoholverslaafden. Ook een verbod op alcoholreclame draagt hieraan bij. Anderson pleit daarom voor de invoering van een minimumprijs per gram pure alcohol. Volgens Anderson kan de EU pas de juiste beleidsmaatregelen inzetten als alcohol als drug geclassificeerd wordt.
De dood van één op de acht Europeanen tussen de vijftien en 64 jaar houdt verband met alcoholgebruik. Bovendien kost alcoholgebruik de Europese Unie veel geld: per jaar betaalt de EU zo’n driehonderd euro per persoon aan verloren productiviteit, gezondheidszorgkosten en justitie.
‘EU te weinig focus op prijs- en reclamebeleid alcohol’
Gepubliceerd op 30 mei 2012 om 00:00
Reacties 0