‘EU te weinig focus op prijs- en reclamebeleid alcohol’

De Europese Unie heeft de afgelopen jaren te weinig gefocust op effectieve manieren om de alcoholconsumptie omlaag te brengen. EU-landen hadden meer aandacht moeten besteden aan prijs- en reclamebeleid in plaats van educatie en ‘community action’. Dit bepleit prof. dr. Peter Anderson, die woensdag het ambt van bijzonder hoogleraar alcohol and health aan de Universiteit Maastricht aanvaardde.

Onderzoek wijst uit dat er minder alcohol geconsumeerd wordt als de prijs van drank omhoog gaat, zelfs onder zware drinkers en alcoholverslaafden. Ook een verbod op alcoholreclame draagt hieraan bij. Anderson pleit daarom voor de invoering van een minimumprijs per gram pure alcohol. Volgens Anderson kan de EU pas de juiste beleidsmaatregelen inzetten als alcohol als drug geclassificeerd wordt.

De dood van één op de acht Europeanen tussen de vijftien en 64 jaar houdt verband met alcoholgebruik. Bovendien kost alcoholgebruik de Europese Unie veel geld: per jaar betaalt de EU zo’n driehonderd euro per persoon aan verloren productiviteit, gezondheidszorgkosten en justitie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!