Vooral multibrandketens profiteren van koopzondag

Vooral mulibrandketens hebben profijt van koopzondagen. Bij textielsupers, discounters en speciaalzaken wordt op koopzondagen juist minder geld besteed. Dit blijkt uit onderzoek door GFK.

In 2011 hebben consumenten op zondag twee procent meer uitgegeven dan op zondagen in 2010. Hoewel koopzondagen ideaal lijken voor de hardwerkende consument, zijn het vooral parttime werkende vrouwen, met kinderen, die gebruik maken van deze winkeldagen.

Vooral jassen zijn populaire items om op zondag te kopen. Deze mogen dan ook zeventien procent meer kosten dan op een doordeweekse dag. Ook babypakjes worden vaker op zondag gekocht.

De wettelijke regels rondom koopzondag zullen voorlopig niet veranderen. VVD en PVV hadden eerder aangegeven voor de ruimere openstelling van winkelzondagen te zijn. VVD ondersteunde dit zelfs met de slogan ‘Shoppen is ook zondagsrust’.

Toch hebben de partijen vorig jaar tegen een voorstel van D66 en Groenlinks gestemd. De oppositiepartijen wilden gemeenten zelf laten beslissen hoeveel koopzondagen zij organiseren. Brancheorganisatie CBW-Mitex gaf aan dat ondernemers niet zitten te wachten op een uitbreiding van het aantal koopzondagen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!