Ruim veertig procent van de grote retailorganisaties in Nederland is actief met een eigen webwinkel. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2010, toen het percentage op 23 procent lag. Dat blijkt uit de Webshopmonitor 2012 van Kega Research, gebaseerd op 736 retailorganisaties met minimaal tien vestigingen.
Elektronicaketens hebben het hoogste online percentage, gevolgd door retailers in educatie en vrije tijd, en retailers in kleding, modeartikelen en textiel. Retailers in persoonlijke verzorging maakten het afgelopen jaar massaal de overstap naar online; 44 procent heeft een eigen webshop, tegenover 29 procent vorig jaar.
Uit de Webshopmonitor 2012 blijkt ook dat zeer weinig webwinkeliers binnen één dag de bestelling verzenden. Orders gaan meestal binnen twee of vijf werkdagen de deur uit. Bij twintig procent van de online shops wordt helemaal geen info gegeven over de levering van de bestelling. Ook berekent het gros van de retailers nog altijd verzendkosten. Deze liggen gemiddeld op 4,99 euro. Slechts elf procent van de ketens brengt geen verzendkosten in rekening. Veertien procent van de webshops laat de consument in het ongewisse over de verzendkosten.
Daarnaast laat de monitor zien dat Nederlandse retailers steeds vaker op Facebook zitten. Twitter (88 procent) blijft het meest gebruikte kanaal, terwijl Facebook onder fashionretailers en horecaketens het meest populair is. Opvallend is dat een kwart van de onderzochte retailers op zijn website niet verwijst naar sociale media, ook niet als zij daar wel gebruik van maken.
Vier op de tien retailers heeft webwinkel
Gepubliceerd op 31 mei 2012 om 00:00
Reacties 0