'Veel fouten in artikelgegevens supers en drogisterijen'

Meer dan 35 procent van het assortiment artikelen van supermarkten en drogisterijen bevat fouten op het gebied van artikelgegevens. Dit concludeert GS1 Nederland na het opmeten en wegen van het assortiment in verschillende distributiecentra.

De slechte kwaliteit van artikelgegevens kost retailers jaarlijks miljoenen, omdat de schakels in de keten zijn georganiseerd op de ideale situatie van foutloze data. “Eén foutje kan een hoop ellende veroorzaken in de volgende schakel in de keten”, legt Marco van der Lee, sectormanager levensmiddelen en drogisterij bij GS1 Nederland, uit. “Bijvoorbeeld vrachtwagens die niet kunnen lossen bij het distributiecentrum omdat de verkeerde artikelnummers zijn genoteerd waardoor de consument vervolgens met lege schappen wordt geconfronteerd.

Volgens Van der Lee werken leveranciers hard aan het verbeteren van de kwaliteit van artikelgegevens. We merken dat leveranciers de ‘sense of urgency hebben om de kwaliteit van artikelgegevens op orde te krijgen.”
Delevensmiddelenindustrie en drogisterijhandel besloten in 2011 dat bedrijven eind 2012 honderd procent moeten scoren op alle procesverstorende productkenmerken van artikelen, zoals afmetingen en artikelcodes die in de centrale GS1 DAS-artikelpool staan. Tot nu toe heeft GS1 elfduizend DKW-artikelen gemeten en gewogen in de distributiecentra van supermarkten en drogisterijen.

Medio 2012 volgt een tweede, kleinere steekproef voor deelnemers die niet goed scoren in de eerste steekproef. Vanaf september wordt de definitieve score per leverancier vastgelegd. Wanneer de kwaliteit van artikelgegevens na de tweede steekproef nog steeds onvoldoende is, worden GS1 DAS deelnemers verplicht om hun volledige assortiment op eigen kosten te laten meten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!