De Chinese webwinkelmarkt heeft de meeste potentie onder opkomende markten. Brazilië en Rusland volgen op gepaste afstand. Dit blijkt uit het rapport ‘Online Retail: The New Frontier for International Expansion’ door strategie consultant A.T. Kearny.
E-commerce nam sinds 2006 een vlucht in China, met jaarlijkse een groei van 78 procent. Voor dit jaar wordt een online omzet van 23 miljard dollar verwacht. Over vijf jaar zijn de webverkopen gestegen tot 81 miljard, voorspelt A.T.Kearny. Het land telt met 513 miljoen internetgebruikers de grootste ‘online populatie’ ter wereld. Van deze groep shopt momenteel 164 miljoen consumenten online. Populaire productcategorieën zijn elektronica, kleding en beauty producten.
De online potentie van de China wordt vooralsnog niet volledig benut door een gebrekkige infrastructuur. Het land ondervindt problemen als het op betrouwbare logistiek en de beschikbaarheid van internet aankomt, concludeert het rapport.
Na China heeft Brazilië als opkomende markt veel e-commerce potentie. Brazilianen spenderen in 2017 18,7 miljard dollar online, becijfert A.T. Kearny. In 2012 verwacht de consultant dat er 10,6 miljard wordt uitgegeven op de Braziliaanse online markt. Rusland sluit de top drie met de grootste online populatie in Europa. De Russen spenderen dit jaar naar verwachting 9,1 miljard dollar, over vijf jaar is dit volgens het rapport 16,3 miljard.
De top tien uit het Online Retail-rapport:
1. China
2. Brazilië
3. Rusland
4. Chili
5. Mexico
6. Verenigde Arabische Emiraten
7. Maleisië
8. Uruguay
9. Turkije
10. Oman
Chinese webwinkelmarkt biedt groot potentieel
Gepubliceerd op 26 juni 2012 om 00:00
Reacties 0