De online consumentenbestedingen in Europa zijn voor het eerst hoger dan in Noord-Amerika. Dat blijkt uit cijfers van de Interactive Media in Retail Group (IMRG).
De online consumentenbestedingen groeiden in 2011 wereldwijd met zo’n twintig procent tot 690 miljard euro. In de VS en Canada stegen de e-commerce uitgaven met 15,7 procent tot 237 miljard euro. De online bestedingen in Europa lagen echter hoger. Daar werd voor 246 miljard euro online gekocht, een stijging van negentien procent.
Toch heeft Europa nog een kleiner online omzetaandeel in retail dan de Verenigde Staten. Europa haalt 5,1 procent van zijn totale omzet uit online verkopen, terwijl dat aandeel in de VS op 5,3 procent ligt.
In de toekomst kunnen we vooral online groei verwachten in Europese landen als Frankrijk, Italië, Spanje, Rusland, Turkije en Polen. Op de ontwikkelde Britse, Scandinavische en Nederlandse markt zal de groei stagneren, zo constateert IMRG.
De organisatie verwacht dat de wereldwijde e-commerce bestedingen nog dit jaar de grens van een biljoen dollar passeren. Volgend jaar zal vervolgens een online omzet van een biljoen euro worden bereikt. China zal een grote rol spelen in deze stijging, aangezien de online bestedingen er in 2011 met maar liefst 130 procent toenamen.
Europa stoot VS van troon
Gepubliceerd op 27 juni 2012 om 00:00
Reacties 0