Toyota is dit jaar opnieuw nummer één op de Interbrand ‘Best Global Green Brands’-lijst. Het overzicht wordt dit jaar gedomineerd door automerken, met acht bij de eerste tien. Nieuw in de lijst, en tevens de enige modeketen binnen de top vijftig, is H&M op nummer 46.
Andere nieuwkomers zijn Nissan op nummer 21 en UBS op vijftig. Net als vorig jaar zijn Philips, nummer 31, en Shell op nummer 34, de enige Nederlandse merken in de top vijftig . In tegenstelling tot vorig jaar wordt Shell dit jaar door consumenten als duurzamer gezien dan de werkelijke groene prestatie die het bedrijf levert. Voor Philips geldt nog steeds dat perceptie van mensen ten opzichte van de duurzame prestatie van het merk, achterblijft op de sterke prestaties van de organisatie op dit gebied.
Met de Toyota Prius kreeg Toyota zijn duurzame reputatie. Recent heeft het merk een aantal nieuwe duurzame modellen ontwikkeld, waaronder het elektrische Toyota plug-in model.
Voor veel bedrijven is duurzaamheid steeds vaker een ‘must have’ in plaats van een ‘nice to have’, meent Anneke Sipkens, director Innovation & Sustainability bij Deloitte. “Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker en daarmee is duurzaamheid belangrijk voor de merkwaarde”, vertelt Sipkens. “Duurzaamheid is een stimulans voor efficiency verbeteringen en heeft invloed op het groeiperspectief van bedrijven.”
De ranglijst die Interbrand ieder jaar opstelt is gebaseerd op de publieke perceptie van duurzame merken en de daadwerkelijke groene prestaties van die merken, gemeten door Deloitte.
Klik hier voor de hele lijst.
Toyota opnieuw groenste merk
Gepubliceerd op 27 juni 2012 om 00:00
Reacties 0