Consument ervaart meer risico bij online aankoop van niet-digitale producten
Gepubliceerd op 15 juli 2004 om 00:00
De perceptie van consumenten is dat er sprake is van meer risico bij het kopen van producten met veel niet-digitale eigenschappen, zoals kleding, op het internet vergeleken met het kopen van die producten in fysieke winkels. Dat blijkt uit onderzoek van Dipayan Biswas van de University of California en Abhijit Biswas van de Louisiana State University. Vooral vanwege een gebrek aan andere belangrijke kenmerken letten veel consumenten relatief sterk op signalen als de reputatie van de verkoper, de perceptie van de advertentiekosten en garanties. Geconcludeerd kan worden dat signalen bij online-winkels sterker zorgen voor een afname van het gepercipieerde risico dat gelopen wordt dan bij fysieke winkels als het gaat om producten met veel niet-digitale attributen. Voor producten met veel digitale attributen geldt dit verband niet. Digitale productattributen zijn attributen die over het internet gecommuniceerd kunnen worden. Voor niet-digitale productattributen geldt dat ze alleen geevalueerd kunnen worden door ze fysiek te bekijken.
Reacties 0